Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jakie tajemnice kryje Kanał Gliwicki? To unikatowa w skali kraju droga wodna, której spora część prowadzi przez teren Opolszczyzny

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Wiedeński odcinek kanału Odra-Dunaj

Niemcy budując Kanał Gliwicki chcieli, aby miał on również połączenie z Wiedniem. Niewiele osób wie, że w stolicy Austrii powstał trzykilometrowy odcinek drogi wodnej łączącej to miasto z Kędzierzynem. Informację na ten temat można znaleźć między innymi w austriackiej Wikipedii.
Wiedeński odcinek kanału Odra-Dunaj Niemcy budując Kanał Gliwicki chcieli, aby miał on również połączenie z Wiedniem. Niewiele osób wie, że w stolicy Austrii powstał trzykilometrowy odcinek drogi wodnej łączącej to miasto z Kędzierzynem. Informację na ten temat można znaleźć między innymi w austriackiej Wikipedii. Wikipedia
Kanał Gliwicki ma długość 40 kilometrów i 600 metrów. Bierze swój początek na wysokości portu w Koźlu, dokładnie w 98. kilometrze rzeki Odry. Kończy się w Gliwicach Łabędach. Jego budowę rozpoczęto w 1935 roku. Gotowy był na przełomie 1939 i 1940, ale użytkowany był dopiero od 1941 roku.

Inauguracja budowy była też posunięciem ważnym propagandowo, gdyż rządzący wówczas Niemcami naziści obiecywali dać zajęcie bezrobotnym w ramach robót publicznych. Budowa kanału była elementem realizacji tych zapowiedzi. Łopatami, kawałek po kawałku robotnicy kopali potężne doły, bądź formowali strome nasypy w zależności od ukształtowania terenu.

W efekcie powstał jeden z najnowocześniejszych - jak na tamte czasy - kanałów żeglugowych w Europie. Zastosowane w nim urządzenia wciąż są sprawne, a wiele do dziś zaskakuje ówczesną innowacyjnością.

Kanał Gliwicki aktualnie jest modernizowany.

W efekcie prac wartych 175 milionów złotych śluzy odrzańskie w Łabędach, Dzierżnie, Rudzińcu oraz Kłodnicy zostały przystosowane do III klasy drogi wodnej.

Zwiększono przepustowość stopni wodnych, skrócono czas śluzowań i zwiększono bezpieczeństwo ruchu oraz poprawiono stan urządzeń pracujących na śluzach.

Równolegle kontynuowane są prace modernizacyjne w ramach II etapu projektu na opolskich śluzach Kanału Gliwickiego w Sławięcicach i Nowej Wsi. Ich ukończenie nastąpi przed rozpoczęciem kolejnego sezonu nawigacyjnego na tej drodze wodnej.

Problem polega jednak na tym, że pomimo wydawanych setek milionów złotych na poprawę jakości żeglugi po Kanale Gliwickiej i całej tzw. Odrzańskiej Drodze Wodnej, jest ona wykorzystywana zdecydowane poniżej swojego potencjału.

Z kanałem związanych jest wiele bardzo ciekawych historii. Zobaczcie je na zdjęciach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dni Lawinowo-Skiturowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kedzierzynkozle.naszemiasto.pl Nasze Miasto