Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ważne remonty na opolskich krajówkach. Co już zrobiono? Jakie inwestycje w planach?

Milena Zatylna
Milena Zatylna
GDDKiA cały czas monitoruje poziom bezpieczeństwa na opolskich drogach. Aby go zwiększyć, w ostatnim czasie przeprowadziła prace na kilku odcinkach krajówek, następne są w przygotowaniu.
GDDKiA cały czas monitoruje poziom bezpieczeństwa na opolskich drogach. Aby go zwiększyć, w ostatnim czasie przeprowadziła prace na kilku odcinkach krajówek, następne są w przygotowaniu. GDDKiA Oddział w Opolu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi obecnie prace na kilku ważnych trasach na Opolszczyźnie. Trzy następne zadania są na etapie postępowania przetargowego, a kolejne w przygotowywaniu.

Niedawno została otwarta obwodnica Olesna w ciągu drogi ekspresowej S 11. Kosztowała ok. 800 mln zł. Ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Opolu realizuje też mniejsze inwestycje służące poprawie bezpieczeństwa na drogach w regionie.

Niedawno prowadziła prace na odcinku drogi krajowej nr 39 między Smarchowicami Wielkimi i Namysłowem.

- Był to odcinek o długości 2,8 km. Podnieśliśmy nośność drogi do 11,5 t/oś i za sprawą zrealizowanych prac zwiększyliśmy bezpieczeństwo oraz komfort jazdy kierowców – informuje Agata Andruszewska z GDDKiA w Opolu.

Zadanie obejmowało budowę trzech rond wraz z korektą przebiegu DK 39 w okolicach skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 454.

- Przy realizacji inwestycji ważnym czynnikiem była także poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, w tym rowerzystów i pieszych – tłumaczy Agata Andruszewska.

W tym celu w ramach tego zadania na pozostałych skrzyżowaniach zrealizowano m.in. korekty wlotów oraz budowy lewoskrętów. Na niemal całej długości wybudowano ścieżkę pieszo-rowerową. Przebudowano miejsca parkingowe w rejonie cmentarza, zmieniono lokalizację zatok autobusowych oraz przejść dla pieszych. Wyremontowano również nawierzchnię na wiadukcie nad linią kolejową w ciągu ul. Jana Pawła II wraz z odświeżeniem konstrukcji stalowej tego obiektu.

Ponadto w sąsiedztwie nowego ronda na skrzyżowaniu DK39 z DW454, powstał parking dla kilkunastu pojazdów ciężarowych i kilkunastu osobowych wraz z toaletą. Na ten cel wykorzystano starodroże DK39. Na parkingu zlokalizowano miejsce do ważenia i kontroli samochodów ciężarowych.

- Oprócz tego rozbudowaliśmy 3,5-km fragment drogi krajowej nr 40 od końca obwodnicy Nysy w Niwnicy do końca zabudowań w Wierzbięcicach – mówi rzeczniczka GDDKiA w Opolu. - Wymieniliśmy warstwy konstrukcyjne drogi układając nową nawierzchnię i dostosowaliśmy szerokość pasów na jezdni głównej do przepisowych 3,5 m.

Na odcinku od cmentarza do skrzyżowania w centrum miejscowości wybudowano ścieżkę pieszo-rowerową, a na odcinku od końca obwodnicy Nysy do cmentarza powstała dodatkowa jezdnia do obsługi przyległego terenu, z której korzystać mogą również piesi i rowerzyści. Ułożono także nowe ciągi chodników. Dzięki temu znacznie poprawiło się bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Z kolei dla podniesienia bezpieczeństwa kierowców skorygowano łuki pionowe i poziome pomiędzy Niwnicą i Wierzbięcicami oraz skorygowano skarpy, które ograniczały widoczność. Ponadto przebudowano zatoki autobusowe w Wierzbięcicach oraz infrastrukturę techniczną w otoczeniu drogi. Droga krajowa na tym odcinku została wyposażona w kanał technologiczny.

- Ale to nie wszystko. Rozbudowaliśmy także 2-km odcinek drogi krajowej nr 45 od Rogowa Opolskiego do węzła Opole Południe na autostradzie A4 – informuje Agata Andruszewska. - Dotychczasowe dwa zwykłe skrzyżowania przebudowaliśmy na ronda - na przecięciu z drogą gminną w kierunku Rogowa Opolskiego oraz na skrzyżowaniu z łącznicą autostradową węzła Opole Południe.

Cały odcinek doposażono w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonano również parking drogowy z kilkudziesięcioma miejscami postojowymi dla samochodów ciężarowych i osobowych oraz toaletą przystosowaną także dla osób niepełnosprawnych. Na parkingu zlokalizowano miejsce do ważenia i kontroli pojazdów ciężarowych.

Opolski oddział GDDKiA przygotowuje się do kolejnych prac, których celem jest poprawa bezpieczeństwa podróżujących. Będzie to przebudowa istotnych skrzyżowań w regionie.

Prace obejmą ronda w:

  • Pakosławicach na skrzyżowaniu DK 46 z DW 401 przy tzw. grzybku (realizacja będzie w 2024 r. w ramach trwającej rozbudowy DK 46 odc. Nysa - Pakosławice),
  • Zimnicach Wielkich na skrzyżowaniu DK 45 z DW 415 i DW 429 – pod taśmociągiem (realizacja w 2024 r.),
  • Bierdzanach na skrzyżowaniu DK 45 z DW 454 (realizacja w latach 2024/25 w ramach rozbudowy DK 45 odc. Jełowa - Bierdzany).
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ważne remonty na opolskich krajówkach. Co już zrobiono? Jakie inwestycje w planach? - Nowa Trybuna Opolska

Wróć na kedzierzynkozle.naszemiasto.pl Nasze Miasto